Zamówienie WooCommerce od strony administratora
W tym poradniku omówię jak wygląda zamówienie WooCommerce od strony administratora. Ważną umiejętnością w prowadzeniu sklepu internetowego jest umiejętność odpowiedniego zarządzania zamówieniami. Dzięki temu poradnikowi będzie Ci łatwiej zrozumieć jak działają zamówienia w WooCommerce i jak je obsługiwać.
Spis treści
- Gdzie znajdują się zamówienia WooCommerce
- Edytuj zamówienie WooCommerce
- Dodawanie nowego zamówienia WooCommerce
Gdzie znajdują się zamówienia WooCommerce
W panelu nawigacyjnym naszego WordPressa w zakładce WooCommerce znajdziemy podstronę Zamówienia. To w tym miejscu znajduje się lista zamówień, które klienci składają w naszym sklepie internetowym.
Znajdziemy tutaj krótki opis zamówienia, dzięki któremu możemy szybko zidentyfikować dane zamówienie.
- Numer zamówienia i nazwę zamawiającego – w kolumnie Zamówienia znajdziemy jaki numer ma dane zamówienie oraz imię i nazwisko zamawiającego. Po kliknięciu numeru bądź nazwy zostaniemy przekierowani do edycji danego zamówienia.
- Ikonka podglądu – klikając w tą ikonkę, która znajduje się obok daty złożenia zamówienia – wyświetli nam się okno. W tym oknie znajdują się szczegółowe informacje na temat zamówienia.
- Data – w tej kolumnie możemy sprawdzić, kiedy dane zamówienie zostało złożone.
- Status – aktualny status zamówienia.
- Suma – kwota zapłacona / bądź do zapłaty za dane zamówienie.
Edytuj zamówienie WooCommerce
Po kliknięciu na dany numer zamówienia bądź nazwę zamawiającego zostaniemy przeniesieni do edycji danego zamówienia. W tym miejscu możemy zarządzać zamówieniem na różne sposoby. Postaram się krótko opisać jak edytować zamówienie od strony administratora.
Zmiana statusu zamówienia
Z listy rozwijanej pod nagłówkiem Status możemy wybrać status jaki w danym momencie otrzyma zamówienie. Statusy pozwalają na odpowiednie zarządzanie zamówieniami w naszym sklepie.
- Oczekujące na płatność – ten status informuje nas o tym, że zamówienie nie zostało jeszcze opłacone przez klienta.
- W trakcie realizacji – jeśli klient zamówił towar np. za pobraniem – automatycznie zostanie przydzielony status w trakcie realizacji, ponieważ opłata za towar odbędzie się dopiero przy odbiorze zamówienia. Możemy sami przydzielić taki status, jeśli zweryfikowaliśmy płatność np. poprzez rachunek bankowy i jesteśmy w trakcie kompletowania towarów do zamówienia.
- Wstrzymane (oczekujące na płatność) – podobnie jak w przypadku opcji Oczekujące na płatność,
- Zrealizowane – jeśli wysłaliśmy już towar do klienta – klikamy status Zrealizowane.
- Anulowane / Zwrócone / Nieudane – te statusy użyjemy w przypadku jeśli zamówienie nie doszło do skutku z powodu anulowania, zwrócenia bądź innego przypadku.
Edycja danych płatności, wysyłki
Jeśli chcemy zmienić szczegóły, dotyczące wysyłki bądź płatnika zamówienia możemy to zrobić z poziomu danego zamówienia. W edycji znajdziemy obok nagłówków Płatność oraz Wysyłka ikonki edycji. Po ich kliknięciu otworzy nam się formularz do edycji szczegółów wysyłki lub płatności danego zamówienia.
Edytowanie zamówienia od strony administratora
Pod zmianami statusu i danymi wysyłki oraz płatnika znajdziemy tabelę z zamawianymi produktami. Po najechaniu kursorem na dany produkt możemy go edytować lub usunąć. Podobnie w przypadku wysyłki – po najechaniu wyskoczy nam ikonka edycji lub usunięcia.
Na dole pod podsuwaniem zakupu znajdują się przyciski:
- Dodaj pozycję – po jego kliknięciu wyświetlą nam się dodatkowe opcje zarządzania zamówieniem:
- Dodaj produkty – możemy dodać nowy produkt do zamówienia,
- Dodawanie opłaty – dodatkowa opłata do zamówienia,
- Dodaj wysyłkę – doliczamy kolejną wysyłkę,
- Dodaj podatek – możemy doliczyć podatek do zamówienia.
- Zastosuj kupon – możemy wprowadzić kod kuponu by zastosować kupon do danego zamówienia,
- Zwrot – możemy oznaczyć, że towar został zwrócony poprzez przycisk Zwrot.
Notatki zamówienia
Jeśli dokonamy jakichkolwiek zmian związanych ze statusem, stanem magazynowym itp. wyświetli nam się automatycznie informacja w panelu Notatki znajdującym się po prawej stronie szczegółów zamówienia.
Możemy dodać również własną notatkę do danego zamówienia, która będzie nam przypominać np. o jakiejś czynności związanej z danym zamówieniem. Notatki możemy usuwać oraz dodawać.
Akcje zamówienia
Nad przyciskiem Zaktualizuj, który aktualizuje zmiany wprowadzone w naszym zamówieniu znajduje się rozwijana lista – Wybierz akcję. W tym miejscu możemy wpłynąć na wysłanie odpowiedniego maila klientowi.
- Wyślij fakturę / szczegóły zamówienia do klienta – opcja ta pozwala na wysłanie maila do klienta, w którym znajdzie wszystkie szczegóły na temat swojego zamówienia. Jeśli zamówienie jest nieopłacone – zostanie wysłany link do dokończenia płatności. Faktura będzie wygenerowana, jeśli nasz sklep wspiera fakturowanie – zazwyczaj odpowiadają za to dodatkowe wtyczki.
- Wyślij ponownie email o nowym zamówieniu – możemy ponownie poinformować klienta o złożonym zamówieniu wysyłając email o nowym zamówieniu.
- Wygeneruj uprawnienia pobierania – jeśli zamówienie złożone jest na produkt wirtualny możemy wygenerować uprawnienia do pobierania przy pomocy tej akcji.
Dodawanie nowego zamówienia WooCommerce
Często zdarza się tak, że chcemy dodać nowe zamówienie od strony administratora do naszego sklepu online. Przykładowo dzwoni do nas klient telefonicznie z chęcią zamówienia produktów z naszego sklepu. Możemy ręcznie wprowadzić wszystkie jego dane potrzebne do zrealizowania zamówienia oraz produkty, które chciałby zamówić. Jak to zrobić? To proste. Wystarczy, że klikniemy przycisk Dodaj zamówienie, który znajduje się na stronie Zamówienia w zakładce WooCommerce.
Po kliknięciu przycisku otworzy nam się okno dodawania nowego zamówienia, gdzie mamy do uzupełnienia te same opcje co w przypadku edycji zamówienia. Ustalamy status, klienta, adresy i szczegóły płatności oraz wysyłki. Później ustalamy jakie przedmioty klient chce zamówić oraz dodajemy wysyłkę i rabaty. Na koniec klikamy przycisk Stwórz i gotowe. Dodano nowe zamówienie do naszej listy zamówień.